tiistai 19. toukokuuta 2009

Traxxas stampeden alumiinirunko on valmis!

Sain tuossa jokunen aika sitte päätökseen tuon alumiinirungon. Viimeistely jäi karkeaksi, koska auto oli käytännössä kokoajan ajossa. Eli kiveniskeytymiä ja naarmuja on ainaki alatukivarsissa.

Tein akkukotelon aluperin vähän liian painavaksi, joten porailin siihen kevennysreikiä melko monta. Takaiskaritorniin ja runkolevyyn en kerennyt tekemään kevennyksiä, mutta olen silti tyytyväinen lopputulokseen.

Lisäpainoa autoon tuli vähän alle kilon verran, mutta siitäkin saa keventämällä jo arviolta 250-400g pois. Mikä olisi ihan tuntuva ero.

Painohan ei oikeastaan muuten haittaa, mutta moottori tykkää lämmetä vähän enemmän kuin normaalisti, mutta senkin ongelman ratkaisin tekemällä jäähdytyssiilin moottorin päätyyn.

Liimasen siilin kiinni aluksi pikaliimalla, mutta kaikkihan sen tietää että pikaliima ei kestä lämpöä.
No sitten ostin kemiallista metallia ja yritin uudelleen. Irtosi taas. Hioin anodisoinnin pois moottorin perälevystä ja liimasin uudelleen, niin metalli tarttui hyvin. Tähän asti jäähdytyssiili on pysynyt menossa mukana hienosti ja moottorin lämmöt on pysyneet kurissa.

Loppujen lopuksi projekti oli aika haastava, ainakin aikataulun puolesta. Myös muutamia suunnitelumokia tuli vastaan, mutta niistä selvittiin tekemällä uudet palikat, huolellisemmalla suunnittelulla.

Lopullisia kuvia rungosta:


Ei kommentteja: