Eli lampusta tulee vesitiivis, joten sitä voi käyttää vaikkapa seikkailukisoissa. Akulle ei ole (vielä) mitään pientä koteloa, jonka saa sitte lyötyä reppuun. Ajattelin ommella omien ompelutaitojen mukaan jonkun näköisen roiskevesitiivin kangaskotelon, joka ehkäisee oikosulkujen syntyä. Jos nyt sattuu käymään niin että vesi pääsee itse selkärepun sisään!
Ensin jyrsittiin cnc-jyrsimellä yhdestä osasta kotelo lampulle ja jonka sitten hioin ja kiillotin.
Kykimelle ja johdolle reiät takana!
Kotelo on alumiinia. (vähintään 6061 laatuista)
Pinnanlaatu ei ole aivan virheetön, koska kokeilin oikotie onneen vaihtoehtoa, mutta sanotaan, että kaukaa kaunis.
Itse lampun taakse tulee vähän muokattu "sokeripala" kiinni johon on helppo laittaa johdot kiinni. Sokeripalalla ei ole muuta tarkoitusta kuin johtaa virta lampulle.
Kytkimenä käytän normaalia ON/OFF kykintä jonka päälle liimaan siliconi suojakumin, jotta kytkimestä ei pääse vesi sisään.
Lamppu liimataan kiinni koteloon joko sikaflexillä tai lämmönkestävällä siliconilla. Ja johto tiivistetään myöskin sikaflexillä tai siliconilla!
(HUOM!! Lamppu lämpenee tehosta riippuen reilusti yli +100 celssius-asteeseen)
Ennen akkua tulee jompaan kumpaan johtoon laittaa sulake väliin, jotta vältytään henkenlähdöltä. Siitä on leikki kaukana kun akku räjähtää!!!
Itse ostin tälläisen ledillä varustetun, roiskevesitiiviin autosulake-kotelon, johon heitin kiinni 5A sulakkeen. (Kestää pieniä virtapiikkejä ja ei pala niin herkästi kuin pienempi sulake.)
Akuksi valitsin 5Ah 12V lyijyhyytelö-akun joka on huoltovapaa, halpa ja kestää pakkasta, mutta paino ja koko on suuri. Toinen vaihtoehto akuksi voi olla vaikkapa, että kasaa 1.5V 3000 mA lithium-akkuista oman paketin. Hinta onkin sitte järkyttävän paljon suurempi, mutta painoa ja kokoa saa pienemmäksi. Miten kukin haluaa!
Lampulle pitää tehdä vielä kiinnike kypärään ja ohjaustankoon.
Kokonaisuus on toimiva!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti